FRIAS

Sie sind hier: Startseite Fakultät Forschung Ausgewählte Publikationen
Artikelaktionen

Ausgewählte Publikationen

A 1-phytase type III effector interferes with plant hormone signaling

Most Gram-negative phytopathogenic bacteria inject type III effector (T3E) proteins into plant cells to manipulate signaling pathways to the pathogen’s benefit. In resistant plants, specialized immune receptors recognize single T3Es or their biochemical activities, thus halting pathogen ingress. However, molecular function and mode of recognition for most T3Es remains elusive. Here, we show that the Xanthomonas T3E XopH possesses phytase activity, i.e., dephosphorylates phytate (myo-inositol-hexakisphosphate, InsP6), the major phosphate storage compound in plants, which is also involved in pathogen defense. A combination of biochemical approaches, including a new NMR-based method to discriminate inositol polyphosphate enantiomers, identifies XopH as a naturally occurring 1-phytase that dephosphorylates InsP6 at C1. Infection of Nicotiana benthamiana and pepper by Xanthomonas results in a XopH-dependent conversion of InsP6 to InsP5. 1-phytase activity is required for XopH-mediated immunity of plants carrying the Bs7 resistance gene, and for induction of jasmonate- and ethylene-responsive genes in N. benthamiana.

Strukturuntersuchung an großen Proteinen mittels PELDOR -  Eine gepulste Elektronenspinresonanz Technik, die Untersuchungen am ganzen Protein in Lösung ermöglicht

Strukturuntersuchung an großen Proteinen mittels PELDOR - Eine gepulste Elektronenspinresonanz Technik, die Untersuchungen am ganzen Protein in Lösung ermöglicht

Phytochrome sind Rotlicht-absorbierende Photorezeptoren, die in Abhängigkeit von Licht eine Vielzahl an Prozessen - wie z.B. die Ergrünung von Pflanzenteilen - in Pflanzen, Algen, Pilzen, Bakterien und Cyanobakterien regulieren. Es handelt sich um stark konservierte Proteine, die aus zwei homologen Untereinheiten bestehen. Der N-Terminus bildet jeweils die photosensorischen Domäne (PCM*) mit einem Chromophor, der C-Terminus jeweils die regulatorischen Domäne mit einer Histidinkinase zur Phosphorylierung von Proteine. Die Anordnung der Untereinheiten zueinander ist dabei noch ungeklärt. Das Phytochrom ändert lichtinduziert und reversibel seine Konformation von der Pr-Form (absorbiert hellrotes Licht) zur Pfr-Form (absorbiert dunkelrotes Licht). Dabei isomerisiert eine Doppelbindung im Bilin-Chromophor des PCM. Dies zieht eine Konformationsänderung über die gesamte Länge des Proteins nach sich und moduliert so die Aktivität der Histidinkinase am N-Terminus.

Ultra-high cycling stability of poly(vinylphenothiazine) as battery cathode material resulting from π-π interactions

Organic cathode materials are promising candidates for a new generation of “green batteries”, since they have low toxicity and can be produced from renewable resources or from oil. Especially suitable are organic redox polymers that can be reversibly oxidized and reduced.

Highlight: Communication in der Angewandten Chemie zu Li-S-Batterien

Inhibiting Polysulfide Shuttle in Lithium–Sulfur Batteries through Low-Ion-Pairing Salts and a Triflamide Solvent

Enantioselective and Regiodivergent Addition of Purines to Terminal Allenes: Synthesis of Abacavir

An atom-economic and regiodivergent Rh- and Pd-catalyzed coupling of purine derivatives and terminal allenes has been developed. High regioselectivity and excellent enantiomeric excess and yields were achieved with various functionalized substrates. Additionally, the developed methodology was applied to a straightforward synthesis of carbocyclic nucleoside abacavir.

Regio- and Enantioselective Rhodium-Catalyzed Addition of 1,3-Diketones to Allenes: Construction of Asymmetric Tertiary and Quaternary All Carbon Centers

Rh-Catalysis: A regio- and enantioselective atom-economic catalytic addition of 1,3-diketones to allenes is reported furnishing tertiary and quaternary all-carbon stereocenters under mild reaction conditions. The reaction shows a broad functional-group tolerance and numerous variations on both reaction partners highlight its synthetic utility.

Krossing: VIP-Publikation Angewandte - Bislang unbekannte SnCp-Komplexe

Erste Cyclopentadienyl-Gruppe-14-Komplexe: Toluol-Addukte und Quadruple-Decker [Sn3Cp4]2+-Komplex

Branching Out: Rhodium-Catalyzed Allylation with Alkynes and Allenes

We present a new and efficient strategy for the atom-economic transformation of both alkynes and allenes to allylic functionalized structures via a Rh-catalyzed isomerization/addition reaction which has been developed in our working group (Prof. Dr. B. Breit).

Rhodium-Catalyzed Enantioselective Intermolecular Hydroalkoxylation of Allenes and Alkynes with Alcohols: Synthesis of Branched Allylic Ethers

Regio- and enantioselective additions of alcohols to either terminal allenes or internal alkynes provides access to allylic ethers by using a RhI/diphenyl phosphate catalytic system.

Enantioselective Rhodium-Catalyzed Atom-Economical Macrolactonization

A highly attractive route toward macrolactones, which form the cyclic scaffold of a multitude of diverse natural compounds, is described.

Angewandte 1: Coordination Chemistry of Diiodine and Implications for the Oxidation Capacity of the Synergistic Ag+/X2 (X=Cl, Br, I) System

Doppelschlag in der "Angewandten Chemie" Teil 1: In einer Ausgabe der Angewandten wurden gleich zwei Publikationen unserer Forschergruppe veröffentlicht!

Angewandte 2: Silver Complexes of Dihalogen Molecules

Doppelschlag in der "Angewandten Chemie" Teil 2: In einer Ausgabe der Angewandten wurden gleich zwei Publikationen unserer Forschergruppe veröffentlicht!

Krossing: Übersichtsartikel in Chemical Society Reviews

Im renommierten Fachjournal Chemical Society Reviews ist ein Übersichtartikel zum Thema "Reactive p-block cations stabilized by weakly coordinating anions" erschienen

I. Krossing: Cationic cluster formation versus disproportionation of low-valent indium and gallium complexes of 2,2’-bipyridine (Äußerst selten, aber mehrfach positiv)

Kationische Klusterbildung vs. Disproportionierung von niedervalenten Indium und Gallium Komplexen von 2,2'-Bipyridin Oder: Wissenschaftler isolieren erstmals eine Anhäufung von mehreren Metallatomen und entdecken das „Bermuda-Cluster“

M. Jung & O. Einsle: Hochselektiver Hemmstoff der Desacetylase Sirt2 und Aufklärung des Bindungsmodus

Hochselektiver Hemmstoff der Desacetylase Sirt2 und Aufklärung des Bindungsmodus Selective Sirt2-inhibition by ligand-induced rearrangement of the active site

M. Jung: Histon-Acetyltransferase-Hemmstoffe mit In-vivo-Aktivität gegen Neuroblastomzellen

Histon-Acetyltransferase-Hemmstoffe mit In-vivo-Aktivität gegen Neuroblastomzellen Histone acetyltransferase inhibitors block neuroblastoma

R. Brückner:Total Synthesis of Quercitols - Cover Synlett

Darstellung von (+)-allo-, (-)-proto-, (+)-talo-, (-)-gala-, (+)‑gala-, neo-, and (-)-epi-Quercitol

I. Krossing: Univalent Gallium Complexes of Simple and ansa-Arene Ligands

Univalent Gallium Complexes of Simple and ansa-Arene Ligands: Effects on the Polymerization of Isobutylene

I. Krossing: Synthesis of a New Superacid

Straightforward Synthesis of the Brønsted Acid hfipOSO3H and its Application for the Synthesis of Protic Ionic Liquids Witali Beichel, Johann M. U. Panzer, Julian Haetty, Xiaowei Ye, Daniel Himmel and Ingo Krossing

B. Breit: Unlocking the N2 Selectivity of Benzotriazoles

Regiodivergent and Highly Selective Coupling of Benzotriazoles with Allenes Ligand control: Exceptionally high N2 and N1 selectivities have been achieved in the rhodium-catalyzed coupling of benzotriazoles with allenes by using DPEphos and JoSPOphos, respectively (see scheme). This method permits the atom-economic synthesis of valuable branched N2- and N1-allylated benzotriazole derivatives.

Benutzerspezifische Werkzeuge